جلسه دفاع رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند با حضور پرشور شرکتها، مجموعهها و فعالان عرصه استارتاپ و دانشبنیان برگزار و 11 ایده از سوی شرکتهای دانشبنیان و فعالان عرصه استارتاپ به منظور مرتفعسازی چالشهای اعلام شده محل پایلوت از سوی شرکت توسعه سیاحتی سپاهان ارائه شد.
جلسه دفاع رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند با حضور پرشور شرکتها، مجموعهها و فعالان عرصه استارتاپ و دانشبنیان برگزار و 11 ایده از سوی شرکتهای دانشبنیان و فعالان عرصه استارتاپ به منظور مرتفعسازی چالشهای اعلام شده محل پایلوت از سوی شرکت توسعه سیاحتی سپاهان ارائه شد.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمعهای سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری جلسه دفاع گروههای شرکتکننده دانشبنیان و استارتاپی در نخستین دوره از رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند اظهار کرد: رویداد اصفهان هوشمند، رخدادی است که با مشارکت معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان و مرکز کارآفرینی فناورانه نوپا با مشارکت شرکت توسعه مجتمعهای سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان برگزار شد.
سعید ساکت افزود: در ابتدای فعالیت این رویداد، شرکتها و فعالان عرصههای دانشبنیان با حضور خود در محل مجتمع بزرگ گردشگری صفه به عنوان پایلوت نخستین رویداد هفته اصفهان هوشمند با چالشهای این مجموعه از نزدیک آشنا شدند و به دنبال آن اقدام مؤثر و همگامی ویژهای را شاهد بودیم. او افزود: اتفاقی که در روز پایانی این رویداد افتاد، حضور قابل توجه و پرانرژی شرکتهای دانشبنیان بود که شاهد آن بودیم.
همچنین حضور فعالان عرصههای دانشبنیان و استارتاپی از سایر شهرها همچون تهران، شیراز و یزد از دیگر نکات حائز اهمیت این رویداد بود که نظرات بسیار ارزندهای مبتنی بر چالشهای شرکت توسعه سیاحتی سپاهان ارائه کردند. مدیرعامل شرکت توسعه مجتمعهای سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان بیان کرد: به نظر میرسد در امتداد این تعامل و همکاری و ارائههایی که صورت گرفت، میتوانیم ظرفیتهای خوب تعاملی را با شرکتهای دانشبنیان تجربه کنیم.
ساکت، درباره طرحهای ارائهشده خاطرنشان کرد: در اختتامیه این رویداد فناورانه شاهد ارائه طرحهای بسیار خوبی بودیم که مبتنی بر حل چالشهای شرکت در حوزههای بهرهبرداری، مکانیکی و محیطی بود که با نظر کارشناسان و مهندسان شرکت اقدامات لازم درباره تمرکز بر روی مشکلات انجام میشود. او تصریح کرد: تصور آن است که با برنامهریزیهایی که انجام میشود، بتوانیم به چند پیشنهاد شاخص به صورت ویژه توجه کنیم و با نظر و همراهی شرکتهای دانشبنیان این ایدهها را به مرحله عملیاتی تا حل مشکل برسانیم.
مدیرعامل شرکت توسعه مجتمعهای سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با بیان اینکه درصددیم به الگوی واحد عملیاتی دست یابیم، بیان کرد: سالها و در زمانهای مختلف درباره ارتباط صنعت و دانشگاه، نخبگان و مجامع عملیاتی و برای اتفاقافتادن آن صحبتهای زیادی شده است اما هنگامی که به گام عملیاتی میرسیم با مسیر ناهموار مواجه شده و ارتباط مناسبی برقرار نمیشود.
رضایت شهروندان با بهرهگیری از ایدههای نو، فناورانه و خلاق
مشاور و دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی در حاشیه این جلسه اظهار کرد: اکنون در شرایطی هستیم که جوانهای خلاق، فناور و نوآور زیادی در کشورمان حضور دارند و نیاز به پیشرفت در کشور و به ویژه اصفهان بسیار خودنمایی میکند؛ چراکه میزان عقبافتادگی ما نسبت به برخی از حوزهها به ویژه حوزههای مدیریت شهری و خدمات شهری نسبت به سایر شهرهای موفق، بسیار زیاد است.
همایون یزدانپناه با اشاره به وجود ظرفیتهای متعدد افزود: اگر بتوانیم با عنوان هوشمندسازی که تنها صرفا مبتنی بر فناوری نباشد پیشنهاداتی داشته باشیم، زمینه همکاری و پشتیبانی در مدیریت شهری فراهم شده است. نگاه مدیریت شهری به این موضوع متفاوت شده و در راستای آن برنامههای مختلفی همچون هفته شهر هوشمند، هفته هوشمند اصفهان برگزار میشود و اداره فناوری و نوآوری ما به طور جدی برگزاری این رویدادها را در برنامههای آتی خود در نظر دارد.
او خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان و شهرداری اصفهان تأکید ویژهای برای حرکت به سمت هوشمندسازی دارند که با تلاش خودمان میتوانیم به پیشنهادات، ایدههای بسیار مؤثر و جذاب در راستای اهداف شهر که در رأس آن تأمین رضایت شهروندان قرار دارد دست یابیم و از این جهت شرایط بسیار امیدوارکننده است.
مشاور و دستیار ویژه شهردار اصفهان در امور هوشمندسازی تصریح کرد: تغییر نگرش در مدیران از دیگر موضوعات حائز اهمیت در مباحث هوشمندسازی بوده که ضروری است تا ضمن حمایت بیشتر از آنها بتوانیم در کنار آن به اهداف عالیه برنامهریزی راهبردی شهر و مدیریت شهری دست یابیم.
ایدههای مطرحشده قابلیت عملیاتیسازی شدن دارند
رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکتهای دانشبنیان شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری اختتامیه نخستین هفته رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند اظهار کرد: در این رویداد تلاش بر آن بود تا ایدههای شرکتهای دانشبنیان و فعالان عرصه استارتاپ و گروههایی دانشجویی متناسب با چالشهای مطرحشده مجتمع گردشگری صفه ذیل مدیریت شرکت توسعه سیاحتی سپاهان اخذ شود.
مهدی شایق افزود: 11 ایده مطرح شد که ایدههای خوب و مناسبی بود که در آینده به تکامل بیشتری نیاز دارد و شاید بتوان با تلفیق برخی این ایدهها به راهکارهای عملیاتی بسیاری خوبی دست یافت. او بیان کرد: برخی از این ایدهها نیز در مرحله کنونی شرایط عملیاتیشدن داشتند. امیدواریم که بتوانیم خروجی این رویداد را به سرعت و به خوبی عملیاتی کنیم و تداوم خوبی را در برگزاری رویداد هفته اصفهان هوشمند شاهد باشیم.
نقش مؤثر دانشبنیانها در ایجاد فرصتهای جدید از طریق چالشها
در ادامه مدیر برنامه شهر هوشمند شهرداری اصفهان گفت: اتفاقی که در این رویداد افتاد، ما را به این فرایند میرساند که بتوانیم بهترین راهکارها را به چالشهای موجودمان برسانیم. محمدرضا ایرانپور افزود: به همین منظور مجتمع بزرگ گردشگری صفه به صورت پایلوت انتخاب و چالشهای این مجموعه نیز احصا شد تا بتوانیم از راهکارهایی که ممکن است شهرداری اصفهان با وجود تمام ظرفیتها و توانمندیهایی که دارد و ممکن است توسط کارشناسان مطرح نشده و در برنامههای آن گنجانده نشده باشد، دست یابیم.
او خاطرنشان کرد: برگزاری این گونه رویدادها شرایط را برای ما فراهم میکند تا بتوانیم از فرصتهایی که شرکتهای دانشبنیان، نخبگان و کارشناسان مرتبط این حوزه فراهم میکنند، استفاده کنیم.
حضور مؤثر شرکت توسعه سیاحتی سپاهان در میزبانی از ایدههای شرکتهای دانشبنیان
در ادامه، مدیرعامل مرکز کارآفرینی، فناوری نوپا و مسئول اجرایی رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند گفت: با برگزاری این رویداد در ابتدا تنها ارائه راهحلهایی درخصوص چالشهای مطرحشده از سوی شرکت توسعه سیاحتی سپاهان را داشتیم؛ اما موضوعی که با آن مواجه شدیم ایجاد یک پازل بزرگ بود که قطعات آن را شرکتکنندگان این رویداد در کنار یکدیگر چیدند.
محمد آکوچکیان افزود: در این رویداد در قسمتی ایدهها مکمل اکوسیستمی شد که تصور میکنم این اکوسیستم با توجه به رویکرد مدیریتی مناسبی که شرکت توسعه سیاحتی سپاهان در پیش گرفته است، بتواند نقش راهبردی مؤثری را در حوزه گردشگری اصفهان به طور عام و در کنار آن تحول ویژه به طور خاص در منطقه مأموریت این شرکت و به ویژه مجتمع بزرگ گردشگری صفه ایجاد کند.
او گفت: اقدامی که شرکتکنندگان در این رویداد صورت دادند، با توجه به آنکه مطلوب آن است که ابتدا مردم و گردشگران به این اکوسیستم جذب شوند و پس از آن نگهداریهای مناسبی از مخاطب صورت پذیرد و در نهایت به تجربه ماندگار برای مخاطبان در محل پایلوت این رویداد منجر شود، این فرایند در نخستین هفته از این رویداد قالب این پازل به هم پیوسته را تکمیل کرد.
مدیرعامل مرکز کارآفرینی، فناوری نوپا و مسئول اجرایی رویداد رقابتی هفته اصفهان هوشمند با بیان آنکه یک ناامیدی فزایندهای در فضای رویدادهای این چنینی به دلایل مختلف وجود دارد، خاطرنشان کرد: هنگامی رویدادهای این چنینی شکل میگیرد که چالشی از یک طرف میآید و به دنبال افرادی میگردد که این چالشها را مرتفع سازد.
بنابراین به گروههایی نیازمندیم که جدا از شعار و ادعا توانایی حل مسئله در عمل را داشته باشند. آکوچکیان ادامه داد: حضور در بالاترین سطح و همه جانبه از سوی شرکت توسعه سیاحتی سپاهان و شهرداری اصفهان در این رویداد غیر قابل انتظار بود که بسیار ارزشمند است و این موضوع باعث شد که بخش عمدهای از موفقیت رویداد در اختتامیه و دفاع از ایدهها تضمین شود، هنگامی که مجموعه اعلامکننده چالشها حضور دارند، به گروه چالشپذیر برای ارائه راهکارهای بهتر کمک میکنند و در کنار آن از چالشهایشان درک بهتری پیدا میکنند.
امروز انتظار این حجم زیاد از چالش و راهحلهای چند بعدی در حل چالشهای مجتمع گردشگری صفه بهعنوان محل پایلوت و حضور پرانگیزه شرکت توسعه سیاحتی سپاهان را نداشتم. تصور من این است که ممکن است با این اتفاق مدل فوقالعادهای برای سازمانها ایجاد میشود که پیرو آن گردش کسبوکار، گردش اقتصادی و چالشهای جدی توسط گروه خاص از اکوسیستم کارآفرینی اصفهان حل خواهد شد.